Rozwój zmysłów niemowlęcia – wzrok


Wzrok to bardzo ważny zmysł. Nie jest tajemnicą, że u noworodka jest on bardzo słabo rozwinięty – dziecko widzi ostro z odległości ok. 30cm, nie jest w stanie skupić wzroku na przedmiotach, które się poruszają, nie rozróżnia też barw. Jedyne co smyk dostrzega, to kontrasty, czyli towarzystwo bieli z czernią lub czerwienią. Dostrzeżenie innych kolorów jest już dla maluszka znacznie trudniejsze.

Ze względu na fakt, że tuż po urodzeniu wzrok jest tak niedoskonały, zdarza się być  traktowany lekceważąco. Bo przecież skoro dziecko nie widzi, to po co pokazywać mu jakiekowliek interesujące rzeczy. Natomiast to właśnie stymulacja wzroku poprzez czynniki zewnętrzne jest tutaj kluczowa do prawidłowego rozwoju.

Dlaczego wczesna stymulacja jest istotna?

Przede wszystkim dlatego, że przyspiesza rozwój kory wzrokowej, czyli umiejętność postrzegania. A brak bodźców w okresie niemowlęcym ogranicza rozwój kory, tym samym niestety także całego mózgu. Również dlatego, że dziecko, którego wzrok stymulowany był od samego początku – będzie lepiej widziało przez całe życie.

Często rodzice urządzają pokój dla smyka w pastelowych kolorach, dla dziewczynki na różowo, dla chłopca – na niebiesko. To powoduje, że niemowlę nie jest w stanie nic dostrzec w takim pokoju, w którym dominują pastelowe kolory, to niczym zesłanie smyka w odchłań pustki. Wpływa to niestety bezpośrednio na spowolnienie tempa rozwoju wzroku.

Pamiętaj, że dziecko uczy się widzieć – patrząc.

Jak zatem stymulować wzrok smyka?

Stymulowanie wzroku polega głównie na pokazywaniu mu, lub ustawianie w zasięgu jego wzroku kontrastowych obrazków, czyli czerwonych lub czarnych na białym tle.

Jak można to zrobić w praktyce?

Można np.:

  • skorzystać z gotowych rozwiązań i zakupić książeczki z serii “Oczami maluszka” czy “Książeczki kontrastowe”, oczami-maluszka-harmonijka-p-iext13261268

    moje-pierwsze-obrazki-ksiazeczki-kontrastowe-b-iext20705361

  • wyszukać darmowe materiały do wydruku w Internecie, można sporo tego znaleźć pod hasłem “karty do stymulacji wzroku” czy “infant stimulation cards”,

    (fot. pinterest.com)
    (fot. pinterest.com)
  • przygotować takie karty samemu, wystarczy narysować wzory w np. Wordzie czy Paincie i następnie wydrukować je,

  • malować usta na czerwono podczas karmienia piersią,

  • odpiąć oryginalne zabawki z karuzeli, która wisi nad łóżeczkiem smyka i zawiesić na początek własnoręcznie narysowane kontrastowe obrazki (figury, kształty, albo obrazki wyrażające emocje – radość, zdziwienie, smutek, złość, itp.) na niewielkich kartonikach,

  • puszczać smykowi filmiki kontrastowe, dostępne są one na youtube.pl np. pod hasłem “baby view” czy “infant movie”. Można również zainstalować na telefonie aplikację na Androida , która nazywa się “Baby view” i tym samym puszczać filmik maluszkowi niekoniecznie tylko w domu (pod warunkiem, że posiadamy telefon
    z dostępem do Internetu),

    (fot. misjamilosci.blogspot.com)
    (fot. misjamilosci.blogspot.com)
  • prezentować dziecku tzw. flashcardy, czyli karty obrazkowe, zawierające obrazek i tekst, korzystając np. z kart przeznaczonych do nauki czytania metodą Domana (więcej o metodzie Domana w oddzielnym poście),

  • urządzając pokoik warto rozważyć np. powieszenie ciemnych ramek na zdjęcia na tle jasnej ściany, czy zamiast kocyka o pastelowych kolorach, zakupić granatowy w żółte gwiazdki czy inne wzory kontrastowe, itp.

Aby smyk nauczył się dostrzegać, a nie tylko patrzeć, warto jak najwcześniej rozpocząć pokazywanie mu interesujących przedmiotów. To może być dosłownie wszystko, co otacza nas na codzień. Pokazując te rzeczy, warto mówić maluszkowi co widzi, nazywać e rzeczy.

“Świat jest nieskończenie ciekawy, a dzieciństwo to idealny czas, by sobie to uświadomić” :)

Artykuł powstał w oparciu o:
1. „Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka?” N. Minge, K. Minge
2. „Rewolucja w uczeniu” G. Dryden, J. Vos
3. własne doświadczenia

Skomentuj jako pierwszy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *