Czy znasz swoje Core Desired Feelings?


Codzienność pełna dylematów i wyborów.  Lista celów i postanowień zapisana na tajemnej stronie kalendarza – długa. Nie wspominam już nawet o liście bieżących zadań, takich do zrobienia na już, na teraz albo najlepiej na wczoraj – ta to dopiero ma rozmiary. A Czasu? Ile by nie było – zawsze za mało!

I co z tym wszystkim zrobić? Co wybrać? Co przełożyć? Co zupełnie sobie odpuścić? Jak się w tym odnaleźć i nie zwariować?

Zarówno, jako Pani od HR’u, jak i samodzielny poszukiwać rozwiązań z tego zakresu, przerobiłam już naprawdę sporo różnego rodzaju strategii wyznaczania, weryfikowania i osiągania celów.  Niestety ze smutkiem stwierdzam, że większość z nich nie bierze pod uwagę tego, co najbardziej oczywiste – zmian, jakie następują w nas samych, w naszym otoczeniu, czy w świecie.

Czy zdarzyła się Wam taka sytuacja, że plany, jakie zrobiliście wczoraj wieczorem, o poranku stały się nie możliwe do zrealizowania? Dzieci się rozchorowały, budzik nie zadzwonił, samochód odmówił posłuszeństwa, etc. Mówiąc najogólniej, nagle pojawiły się ważne okoliczności, które przewartościowały i wywróciły do góry nogami Wasz kalendarz. U mnie, odkąd mam dzieci – takie sytuacje to w zasadzie codzienność. I muszę Wam powiedzieć, że do pewnego momentu nie bardzo umiałam sobie z nimi radzić. Moje, jakże silne poczucie obowiązku, burzyło spokój wewnętrzny i wprowadzało mnie w zgoła nieprzyjacielski stosunek do otoczenia. Meczące to było strasznie, zarówno dla mnie, jak i dla najbliższych.

Aż wreszcie, któregoś dnia natrafiłam na strategię wyznaczania, weryfikowania i realizacji celów/zadań, opartą na Core Desired Feelings, która sporo zmieniła w moim życiu.

Co to takiego to Core Desired Feelings (CDF)?

CDF to Najbardziej Pożądane Uczucia. To drogowskazy na drodze naszych wyborów, podpowiadające, którędy powinniśmy pójść. Zgodnie z tym podejściem, najważniejszym zadaniem, jakie mamy do wykonania, jest znaleźć w sobie samym odpowiedź na pytanie: Jak chcesz się w życiu czuć?

Jak chcesz się czuć dzisiaj, w przyszłym tygodniu, za miesiąc, za rok?
Jak chcesz się czuć, wstając rano z łóżka?
Jak chcesz się czuć, kiedy mówisz „NIE”?
Jak chcesz się czuć, walcząc o siebie, swoje plany, marzenia i radości?
Jak chcesz się czuć w swoim ciele?
Jakie uczucia chcesz, aby gościły w Twoim sercu, a jakie myśli w Twojej głowie?

Jak chcę się czuć-
źródło: Opracowanie własne, aktywuj.smyka.pl

Twoja świadomość tego, jak chcesz się czuć, jest najbardziej skuteczną formą jasności umysłu, jaką możesz osiągnąć. Zdefiniowanie tych uczuć jest najbardziej kreatywną rzeczą, jaką możesz zrobić w swoim życiu.

Danielle LaPorte

Kiedy już znamy odpowiedzi na te pytania i utrwalą się one w naszej głowie, dużo łatwiej jest nam podejmować decyzje, weryfikować i zmieniać plany, przyjmować od życia to, co aktualnie przynosi.

Przykładowo:

Chcę czuć wewnętrzny spokój – w związku z czym, będę się bardziej pilnować, aby  bez większego powodu nie wzniecić kłótni z mężem. Mając to na uwadze, wchodzę na wyżyny cierpliwości w chwilach, kiedy moje dzieciaki doprowadzają mnie do stanu, który można określić mianem „ręce opadają”.
Chce czuć się zdrowa – stojąc w sklepie przed półką ze słodyczami, dwa razy się zastanowię czy wrzucić do koszyka moje ukochane „Michałki”, czy może jednak żurawinę. Rano na śniadanie wybiorę chleb razowy zamiast drożdżówki. Dużo łatwiej będzie mi zmobilizować się do pójścia po południu na spacer, bo dokładnie wiem, jak chcę się czuć – lekko i zdrowo.
Chcę czuć, że jestem w zgodzie z sobą – nie kupię sobie szpilek, bo zdecydowanie bliższe mojemu sercu i moim stopom są ciężkie buty na vibramie.
Chcę czuć się autentyczna – mimo iż czasami będzie to dla mnie trudne, będę się pilnować, aby mówić i pisać dokładnie to, co myślę.

Dzięki znajomości swoich CDF, podejmowanie decyzji staje się dużo łatwiejsze. W chwilach dylematu wystarczy, że zapytasz samą/ samego siebie – Jak będę się czuć, jeśli wybiorę rozwiązanie nr. 1, a jak, kiedy wybiorę rozwiązanie nr. 2.

Takie podejście uczy większej uważności na siebie, swoje potrzeby i uczucia. Pozwala modyfikować i dostosowywać plany, cele czy postanowienia do zmieniających się warunków – bez wyrzutów sumienia, z pełną akceptacją i zrozumieniem.

Jeśli i Ciebie przekonuje strategia wyznaczania i realizacji celów/zadań, oparta na Twoich Najbardziej Pożądanych Uczuciach, to pozwól, że pójdziemy o krok dalej i zaproponuję Ci dwa ćwiczenia.

Ćwiczenie 1. Odkryj swoje Najbardziej Pożądane Uczucia

  1. Przygotuj dużą kartkę papieru, kredki, pisaki, ołówek, długopis, etc.
  2. Wygospodaruj czas tylko dla siebie. Zadbaj o to, aby nikt i nic nie odrywało Cię od zadania. Usiądź wygodnie i odpowiedz sobie na pytanie:” Jak chcesz się czuć każdego dnia?”. Otwórz się na siebie samą/samego, poszukaj głęboko, przyznaj się nawet do tych uczuć, które na co dzień ukrywasz przed światem. Jeśli nie uda Ci się przygotować listy Twoich CDF za jednym razem, nic nie szkodzi, wracaj do tej kartki, kiedy tylko poczujesz, że właśnie odkryłaś /łeś jedno ze swoich Najbardziej Pożądanych Uczuć.
  3. A teraz bądź artystką/artystą i wypisz, wymaluj, albo wklej z gazety obrazek, który obrazuje Twoje uczucia. To jaką technikę zilustrowania swoich CDF wybierzesz, zależy tylko od Ciebie.
  4. Przyjmijmy, że lista Twoich CDF jest już skończona. „Prześpij się z nią”, a kolejnego ranka wybierz trzy najważniejsze dla Ciebie uczucia- zakreśl je.
  5. Teraz zastanów się, co zrobisz już dzisiaj, aby czuć się właśnie w taki sposób. A co zrobisz jutro, za tydzień, za rok. Jeśli możesz, zapisz swoje myśli, postanowienia.
  6. Pomyśl przez chwilę, kto mógłby Ci pomóc w tym, abyś poczuła/poczuł się w taki właśnie sposób? Wybierz trzy osoby i powiedz im o tym.

Kartkę z swoimi CDF miej blisko siebie – zaglądaj do niej często, zwłaszcza na początku. Utrwalaj sobie to, jak chcesz się czuć.  Po pewnym czasie kartka przestanie być Ci potrzebna, gdyż doskonale będziesz wiedzieć, czy dany dzień, dany tydzień, rok przeżyłaś/przeżyłeś zgodnie ze swoimi CDF.

Ćwiczenie 2. Zaprogramuj się na Dobry Początek Dnia

Celem tego ćwiczenia jest modelowania swojego dnia o poranku.

  1. Nastaw budzik 5 minut wcześniej niż zazwyczaj.
  2. Dołóż wszelkich starań, aby obudzić się w miły sposób. Niech ze snu, zamiast alarmu w komórce, wyrwie Cię delikatna melodia.
  3. Nie zrywaj się z łóżka, ale nie zasypiaj!
  4. Spokojnie leżąc w ciepłej pościeli, odpowiedz sobie na następujące pytania:

Co w dniu dzisiejszym chcę dać „światu” od siebie?
Co ze świata, który mnie otacza (przyroda, ludzie, obrazy, dźwięki etc.), chcę zabrać dla siebie?
 – Jakie motto/ przesłanie będzie mieć mój dzisiejszy dzień?
– Za co, już teraz o poranku, jestem wdzięczny Sile Wyższej (Bóg, Los, Przeznaczenie)?

Po tych pięciu minutach wstań, uśmiechnij się do siebie, do świata, włącz muzykę, zaparz kawę i jak co dzień rozpocznij kolejny dzień.

Kończąc, nadmienię tylko, że absolutnie nie zamierzam namawiać Was do podejścia opartego na CDF. Chcę tylko powiedzieć, że u mnie się sprawdza, więc może i Ty spróbujesz?

ładnego dnia,
b.

Artykuł powstał w oparciu o:

  1. Danielle LaPorte, The Desire Map, Wyd. Sounds True Inc. , Sounds True, 2014r.
  2. Doświadczenia własne.

Skomentuj jako pierwszy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *